بایننس کجا واقع شده است؟

بایننس، یکی از پیشروترین صرافی‌های دارایی‌های رمزنگاری شده در جهان، در طول سال‌ها حرکت‌های زیادی انجام داده است تا جایی که بسیاری از افراد تعجب می‌کنند که بایننس در کجا واقع شده است.این صرافی که در برآورد اخیر بیش از 4.5 میلیارد دلار ارزش گذاری شده است، ابتدا فعالیت خود را در شانگهای آغاز کرد.این صرافی از مبادلات ساده دارایی‌های رمزنگاری شده ، راه‌اندازی شبکه‌ای در قالب زنجیره بایننس (که قبلاً زنجیره هوشمند بایننس بود) و تعدادی از نوآوری‌ها در زمینه رمزنگاری تکامل یافته است.

تاریخچه بنیانگذار چانگ پنگ ژائو

در حالی که بایننس، در سال 2017 تأسیس شد، ژائو در ابتدا Fusion Systems را در سال 2005 در شانگهای تأسیس کرده بود، شرکتی که سیستم های معاملاتی با فرکانس بالا را برای کارگزاران سهام می ساخت.کار او در امور مالی و علاقه به حوزه نوپای کریپتو باعث شد تا در سال 2013 به Blockchain.info – اکنون Blockchain.com – بپیوندد. ژائو سومین عضو تیم بود. ژائو همچنین با صرافی رمزارز OKCoin وارد همکاری شد و کمتر از یک سال به عنوان مدیر ارشد فناوری شرکت فعالیت کرد.در سال 2018 فورچون ادعا میکرد که ژائو در سال 2014 به بیت کوین پرداخت و خانه خود را در شانگهای فروخت تا توسعه شرکت رمزنگاری خود را دنبال کند. قصد اولیه ژائو ایجاد یک «صرافی دارایی‌های دیجیتالی است که با ارزهای فیات ارتباطی نداشته باشد. او خواستار قطع روابط با مؤسسات مالی موجود به عنوان راهی برای دور زدن خطرات و پیچیدگی‌های نظارتی بود که سایر صرافی‌ها را دچار مشکل کرده بود.

بایننس در حال حرکت رو به جلو

با استفاده از رونق ICO در سال 2017، ژائو توانست 15 میلیون دلار از طریق فروش 200 میلیون توکن Binance به دست آورد. علاوه بر افزایش قیمت بیت کوین، ژائو از این وجوه برای ارتقای مبادله استفاده کرد.با این حال، راه اندازی بایننس تا حدی با سرکوب قریب الوقوع ارزهای دیجیتال توسط دولت چین خدشه دار شد. شرکت ژائو که به دلیل عدم اتکا به بانک ها به هیچ کشوری وابسته نبود، توانست از شانگهای ریشه کن شده و به ژاپن نقل مکان کند.این اقدام تنها یک هفته قبل از اعلام ممنوعیت تجارت کریپتو توسط چین صورت گرفت. ژائو علاوه بر تیم اصلی شرکت توانست تمام سرورهای بایننس را به خارج از چین منتقل کند. در ژانویه 2018، تنها چند ماه پس از ممنوعیت، بایننس با ارزش بازار 1.3 میلیارد دلار به عنوان بزرگترین صرافی دارایی رمزنگاری شده در جهان معرفی شد. با وجود رقابت شدید سایر صرافی‌ها، از جمله Coinbase مستقر در ایالات متحده، بایننس توانسته بیش از چهار سال در رتبه اول خود باقی بماند.

در مارس 2018، در حالی که بازار کریپتو وارد افت شدیدی شد، بایننس اعلام کرد که قصد دارد دفتری در مالتا باز کند و تفاهم نامه ای با بورس اوراق بهادار مالت امضا کرد تا بستری برای تجارت توکن های امنیتی ایجاد کند. این اقدام در پاسخ به قوانین سختگیرانه تر ارزهای دیجیتال توسط ژاپن و چین انجام شد. این شرکت همچنین یک یادداشت تفاهم با دولت برمودا برای بهره برداری از یک صرافی رمزنگاری امضا کرد.تقریباً در همان زمان، بایننس ایجاد Binance Jersey را اعلام کرد، یک شرکت مستقر در اروپا که یک نهاد کاملاً مستقل از شرکت مادر Binance.com خواهد بود. هدف از این حرکت، گسترش نفوذ بایننس در اروپا و ارائه جفت‌های معاملاتی کریپتو-فیات، از جمله یورو و پوند بریتانیا بود.با وجود امضای تفاهم نامه با مالت، سازمان خدمات مالی این کشور (MFSA) از گزارش های رسانه ای که بایننس را یک شرکت «مستقر در مالت» می دانستند، مخالفت کرد. نهاد نظارتی در فوریه 2020 اعلام کرد که بایننس “از طرف MFSA مجاز به فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال نیست و بنابراین تحت نظارت نظارتی MFSA نیست.”

صرافی کجاست؟

ابهامات مقر رسمی بایننس تنها چند ماه بعد توجه بیشتری را به خود جلب کرد. در اجلاس Ethereal ConsenSys در ماه می 2020، لورا شین از چانگ پنگ ژائو پرسید که دفتر مرکزی شرکت او در کجا واقع شده است.

طبق گزارش CoinDesk، ژائو از این سوال قرمز شد، قبل از اینکه به لکنت بیفتد :

     خوب، من فکر می‌کنم این زیبایی بلاک چین است، درست است، بنابراین لازم نیست … مثلا دفتر بیت‌کوین کجاست؟ بیت‌کوین دفتر ندارد.

ژائو ادامه داد و گفت که بایننس دفاتر بسیاری با کارکنان در 50 کشور جهان دارد. وی از این شرکت به عنوان یک نوع سازمان جدید و بدون نیاز به بانک یا آدرس پستی ثبت شده یاد کرد. او این مبادله را با تفاوت اسب و ماشین با وجود اینکه هر دو وسیله حمل و نقل هستند مقایسه کرد و خلاصه کرد:

هر جا که من بنشینم، دفتر Binance خواهد بود. هر جا که به کسی نیاز داشته باشم، دفتر Binance خواهد بود.”

شین این موضوع را بیشتر تحت فشار قرار داد و ژائو را وادار کرد تا بگوید که تلاشی برای “معروف کردن” یا “پنهان کردن” مکان شرکت ندارد و بایننس “در فضای باز” است.

جزایر کیمن

علیرغم اینکه ادعا می‌کرد در خارج از مالت مستقر است، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه بایننس واقعاً در جزایر کیمن واقع شده بود منتشر شد. در گزارشی توسط فایننشال تایمز آمده است که صرافی ثبت شرکت خود را به جزایر کیمن منتقل کرده است.یک سند ارتباط شرکتی که بعداً توسط Decrypt تأیید شد نشان داد که شرکت Binance Holdings Limited را در جورج تاون، جزایر کیمن در سال 2017 به ثبت رسانده است. این شرکت از این آدرس برای ثبت چندین علامت تجاری از نام و لوگوی Binance در مارس 2018 استفاده کرد .

تد لین، مدیر ارشد توسعه Binance، در آن زمان به Decrypt گفت که مالت به عنوان “دفتر مرکزی معنوی” شرکت عمل می کند و گفت:

     ما دفاتری در مالتا برای خدمات مشتریان داریم، و برخی از افراد مطابق با آنها در آنجا هستند، اما این دفتر مرکزی نیست. این ستاد معنوی است. این نامی است که مردم وقتی به Binance فکر می کنند به آن فکر می کنند.

بایننس در مورد ادعاهایی مبنی بر اینکه این شرکت یک تجارت “نامعلوم” را اداره می کند، اظهار نظر نکرد، همانطور که در سوابق مالی سال 2018 فاش شد که هیچ معامله ای نداشته است ، و مالیاتی پرداخت نکرده است.برای اضافه کردن به این سردرگمی، گزارشی توسط The Block ادعا کرد که بایننس ممکن است هرگز چین را ترک نکرده باشد. دفتر بایننس در شانگهای، که به برخی از مدیران ارشد صرافی – از جمله ژائو – و بیش از 50 کارمند خود افتخار می کرد، در پایان سال 2019 در پی تحقیقات دولت شانگهای به طور ناگهانی تعطیل شد. منابع به The Block گفتند که بسته شدن دفتر پس از بازدید مقامات محلی صورت گرفت.هنگامی که در مورد تعطیلی بایننس تماس گرفته شد، سخنگوی بایننس گفت که این شرکت «دفتر ثابتی در شانگهای» یا «موسسه‌ای در چین» ندارد و بیشتر کارمندان «از راه دور در چین کار می‌کنند».در حالی که به تدریج پذیرفته شد که بایننس در خارج از جزایر کیمن فعالیت می کند، تنظیم کننده مالی کشور وضعیت را بررسی کرد. در اطلاعیه ای که در جولای 2021 منتشر شد، اداره مالیات جزایر کیمن (CIMA) اعلام کرد که این شرکت مجاز به فعالیت در این کشور نیست.

در این انتشار آمده بود:

Binance Group و Binance Holdings Limited ثبت، مجوز، تنظیم و یا به نحوی دیگر توسط این سازمان مجاز نیستند تا یک صرافی ارزهای دیجیتال را در جزایر کیمن یا در داخل آن اداره کنند.CIMA ادامه داد و گفت که بایننس تحت نظارت نظارتی آن نیست و در حال بررسی است که آیا این تجارت در صلاحیت آن قرار دارد یا خیر.از ماه می 2022، دفتر مرکزی بایننس همچنان در جزایر کیمن است. با این حال، به نظر می رسد این شرکت در حال آماده شدن برای حرکت دیگری است. بر اساس پروفایلی  از چانگ پنگ ژائو در Fortune در مارس 2022، مدیر عامل بایننس ادعا کرد که به رگولاتوری ها گفته است که این شرکت “بزودی” یک دفتر مرکزی مناسب را اعلام خواهد کرد.

منبع : cryptoglobe.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *